První článek na přání:) aneb jak meditovat!

10.11.2013 22:09

První článek na přání:) aneb jak meditovat!

 

Meditace – co to je a jak to vzniklo popisovat nebudu od toho máme google a wikipedii, ale zkusím nastínit svoji zkušenost s meditací.

 

Když jsem se k meditaci dostala byla jsem asi 5 měsíců po operaci mozku. Chodila jsem rozcvičit svůj mozek do kognitivního centra a pokaždé, když jsem šla okolo vstupní brány do nemocnice jsem viděla leták na přednášku o Meditaci. Nikdy před operací mě ani nenapadlo něco takového zkusit. Lidi, kteří to dělali mi připadali jako blázni a už vůbec jsem si nedovedla představit jen sedět a být potichu.

 

Po operaci jsem zkoušela změnit svůj život úplně, co se týče myšlení, stravy, životního stylu a toto mi připadalo jako další dobrý krok.

 

Přednáška trvala asi 2 hodiny a přednášející byl úžasný člověk působil naprosto příjemně, mile a hlavně VYROVNANĚ. Všechno co říkal jakoby přesně zapadalo do mé životní situace a fáze, kterou jsem prožívala. Po přednášce nás pozval do navazujícího kurzu „jak správně meditovat“.

 

Kurzy se začali pořádat pravidelně 2 x týdně hodinu a půl. Na kurz již ze 150 lidí co na přednášce byli přišlo asi jen lidí 30. Byla jsem nervózni ovšem přednášející Martin ( budu ho tak jmenovat teď) byl opravdu neuvěřitelná osoba. Atmosféra byla okamžitě úplně jiná, uvolněná hltala jsem úplně všechno co říkal. Byl to najednou člověk, kterého jsem přesně na své cestě potřebovala. Člověk najednou jako by vůbec nežil v tomto světě. Byla jenom místnost a Martin, který neměl ani jednu chybičku jeho hlas, výraz, úsměv a projev byli k nepochopení. Vyzařoval z něho neuvěřitelný mír a láska a člověk měl pocit jako by na světě bylo všechno dokonalé.

 

V hodině jsem se dozvěděla, že jde o kurzy duchovního mistra Sri Chin Moy(e). Dostala jsem asi 6 let zpátky od tety na narozeniny takovou malou knížečku, kterou napsal, ovšem nikdy jsem ji samozřejmě nečetla, takové věci v pubertě pro mne nebyli vůbec vhodné:) ale aspoň jsem letmo tušila o koho jde.

 

Podotýkám, že kurzy byli zcela zdarma, vše bylo financováno jeho nadací. Na kurzu jsme si většinou povídali o životě a jak zvládat různé situace, o životě Sriho a jeho cesty a poté cvičili všechny možné metody koncentrace a relaxace a na závěr zpívali mantry a poté již „meditovali“. Nazývám to meditací, ovšem u mne ani u ostatních ze začátku asi prvních 10 hodin o meditaci vůbec nešlo! I když atmosféra byla příjemná a uvolněná dělalo mi problém zcela vypnout a na nic nemyslet. Zpívání manter taky ze začátku nebyla moje oblíbená činnost. Znělo to jak v nějaké sektě a ještě zpívat před dalšími 30 lidmi, které vůbec neznám byl taky oříšek, ale vše člověk časem překoná a asi po 15 hodině jsem se dokázala již připojit z plna hrdla:) Do kurzu jsem chodila opravdu pravidelně asi 3 měsíce 2x týdně. Poté jsem kurz ukončila, protože jsem se nechtěla stát „žákem“ Sriho, protože stát se žákem obnáší mnoho omezení jako např. Nemít sex!!, nejíst maso (to už není tak hrozné:), ale hlavně i nemít DĚTI. Tyto kurzy jsem tedy přestala navštěvovat, ale meditovat jsem samozřejmě vůbec nepřestala ba naopak!

 

Snažím se meditovat alespoň jednou denně pokud je čas tak 2x. Díky kurzům a cvičením různých koncentračních technik, které jsem se naučila dokážu svůj mozek přepnout v podstatě během 15 minut do režimu klidnější mysli. Stálo mě to ovšem strašně moc úsilí a cvičení. Každopádně, když to člověk zkusí a vydrží v tom odměna je neuvěřitelně slastná:) Zkuste si schválně v tichosti sednout třeba večer před spaním do polohy lotosového sedu ( určitě budete všichni znát:)) a jen seďte. Lidi, se kterými se bavím – většinou jsou to teda mladí lidi, tak nedokáží takto v tichosti sedět ani 5 minut aniž by nad něčím usilovně nepřemýšleli. Nedokáží se vůbec utišit, v hlavě vám probíhají všechny myšlenky co se udělo v práci, co musíte udělat, co by bylo kdyby atd. A potom to všichni vzdají a raději jdou dělat něco jiného, připadá jim to jako ztracený čas. A přitom je to úplně naopak!! Tento čas, který si dopřejete by měl být ten jedůležitější čas, který strávíte! Čas, který strávíte sami se sebou, kdy se začnete poznávat, začnete pozorovat své tělo, svůj dech svoji mysl. Většina lidí si myslí, že čas strávený u počítače, televize nebo nedejbože u televizních zpráv jsou důležitější a lépe využitelný čas než čas vložený sám do sebe. Omyl!

 

A tak Vám poradím jak začít pokud na sobě tedy aspoň chcete zkusit pracovat a dopřát si alespoň 20 minut času.

 

Zkuste toto:

 

Sedněte si do příjemného polohy se vzpřímenými zády ( to je velice důležité), oblečte si nejlépe něco bílého a pohodlného.

 

 

Zapalte si svíčku a dejte si ji před sebe. Utište se. Mozek bude chvíli pracovat bude přemýšlet o sto šest, ale za chvíli si začněte říkat, že své myšlenky jen pozorujete a posouváte je pryč z vaší hlavy. Už nad tím nepřemýšlejte co by kdyby, jen prostě v klidu seďte a jen sledujte Váš dech. Ze začátku to bude těžké nebudete připraveni vypnout, proto jsou dobré ze začátku různé koncentrační cvičení, jako pozorovat před vámi hořící plamínek svíčky. Zaměřte se jen na plamen na nic jiného, budou Vás sice za chvíli slzet oči, ale i to je dobré pro oční kanálky. Z koncentrace potom automaticky přechází v jakousi meditaci, když už nepřemýšlíte nad ničím jen prostě sedíte a jste tady a teď. Nadechujte se pomalu a říkejte si, že nadechujete lásku a s každým výdechem vydechujete třeba nenávist. To provádějte třeba 15x pak změňte text, nadechujete ZDRAVÍ, vydechujete nemoci atd. Pozorováním svého dechu budete naprosto klidní. Už nebudete přemýšlet nad prací ani nad problémy. Budete mít pocit, že dokážete svou mysl na chvíli ovládnout. Když mě přestane bavit toto cvičení, zaměřím se na své vnitřní srdce. Položím dlaň kousek od srdce a snažím se svou energii a mysl směřovat tam. Představuji si třeba nakreslené srdíčko, a jen se na něj dívám. A říkám si, že moje srdce je tepna, která s každým pumpnutím rozvádí do mého těla radost a lásku.

Po cca 20 minutách jsem naprosto v klidu a pak si jen říkám samé pozitivní výroky jako např Miluju sama sebe, v mém světe je všechno v pořádku, jsem zdravá v podstatě cokoliv co Vás napadne.

 

Ze začátku nemusíte zpívat žádné mantry atd. Zkuste jen provádět toto základní cvičení, aby jste si zkusili trošku pracovat se svou myslí. Uvidíte, že budete mít skvělý pocit. Uvolníte se a budete vědět, že jste pro sebe udělali něco dobrého v tom hektickém dni:) Zkuste to dělat každý den a za nějaký čas uvidíte, že jste na tom závislí:) Na tom pocitu, že na chvíli jste sami, sami se sebou a můžete si vytvořit svůj vlastní neomezený a pozitivní svět:)

 

Jen chci upozornit, že v tomto článku používám slovo MEDITACE, moje cvičitelka Radžajógy mi to tedy výslovně zakázala, meditace není stav, ale prý něco co dokáže pouze pár lidí na světě a jsou to lidé, kteří jsou osvícení ovšem já i přesto zde slovo meditace používat budu:) protože si před tím asi všichni představí z obecného hlediska to co já:)

 

Tak si to užijte:)